+38067 974 91 52, secretovnetua@gmail.com

На кого працює швидка?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Європейська медицина за Дніпровськими стандартами

Сьогодні про реформування медичної галузі не говорить лише ледачий. Всі ми за своє життя зіштовхуємося з медициною, тому ця тема актуальна для кожного і викликає багато обговорень та запитань. Про необхідність змін у сфері медицини говорять і пересічні громадяни, і громадські активісти, і науковці, і самі «люди в білих халатах». Говорять і пишуть, пропонуючи свої варіанти реорганізації.
На сторінках видання ми вирішили показати результати нашого журналістського розслідування саме у медицині, і, зокрема, підняти тему найбільш затребуваної послуги — надання невідкладної допомоги у Дніпрі.
Перехід на сімейну медицину вже в процесі. На 2017 уряд готує нові трансформації. Верховна Рада приймає нові Закони у першому читанні. На першому етапі реформи, яка розрахована на 3 роки, передбачаються зміни в роботі служби екстреної медичної допомоги.
Планується привести вітчизняну систему до європейського стандарту, точніше, до англо-американського формату роботи, при якому задача бригади «швидкої» – оперативно доставити пацієнта в лікарню. Реформування потягнуть за собою зміни і в адміністративних відносинах усіх суб’єктів, які задіяні у процесі надання людям медичної допомоги. Це нові юридичні особи, нові договори і нова система роботи. Сьогодні ніхто чітко не може дати роз’яснень, як це буде, і чи виправдаються сподівання на покращення.
Отже, що таке швидка допомога, для чого вона існує, і які її обов’язки?
Почнемо з того, що робота «швидкої» регулюється законодавчо. Це Закон України про екстрену медичну допомогу, Наказ МОЗ № 500 від 29.08.2008 р., та безліч інших нормативних та відомчих документів.
Наразі в Україні «швидка допомога» називається дещо інакше – Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. Що ж це таке? Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2012 р. № 1116 Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф — заклад охорони здоров’я, що забезпечує на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці організацію та надання екстреної медичної допомоги пацієнтам і постраждалим, які перебувають у невідкладному стані, у повсякденних умовах, особливий період та під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
Відповідно до закону, Центр зобов’язаний приймати від населення виклики щодо надання екстреної медичної допомоги, надісланих за допомогою усіх засобів зв’язку; надає екстрену медичну допомогу, відповідно до затверджених МОЗ протоколів і стандартів; взаємодіє з приймальними відділеннями багатопрофільних лікарень з метою забезпечення безперервності та послідовності надання екстреної медичної допомоги бригадами і закладами охорони здоров’я. Матеріально-технічна база центру включає будівлі, споруди, медичне обладнання, лікарські засоби, вироби медичного призначення, засоби зв’язку, транспортні засоби та інші матеріальні цінності, які обліковуються на балансі у порядку, визначеному законодавством.
Що можна сказати про нинішню ситуацію у Дніпрі та області? У сфері надання послуг населенню з екстреної допомоги у регіоні займається КЗ «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф». А «монополістом» у сфері надання послуг з транспортування для цих та інших медичних закладів міста та області є КП «Автопідприємство санітарного транспорту» Дніпровської міської ради. Про відсутність аналогічних послуг на ринку Дніпра йде мова в обґрунтуванні застосування переговорної процедури тендерів за участю медичних закладів та КП.

Диспетчер центру передає виклик на бригаду медиків, сформовану відповідно до категорії затребуваної допомоги. На спеціалізованому авто «швидкої», орендованому у КП «Автопідприємство санітарного транспорту», яке впродовж чергування з відповідним обладнанням знаходиться на території центру або на територіальних базах КЗ, бригада виїжджає на виклик.

Схема
надання громадянам екстреної та швидкої медичної допомоги
у м. Дніпро

А як на практиці? Як працює «швидка», якої якості послуги отримує пацієнт у разі невідкладного стану? Ми поцікавилися думкою городян, проаналізували чимало форумів. Скажемо, є і позитивні думки, і негативні. Одні скаржаться на непрофесіоналізм лікарів, інші дякують за своєчасно надану допомогу. Одні незадоволені кваліфікацією бригади, яка приїхала на виклик, інші приємно здивовані оснащенням «швидкої». Є й такі, яким відмовили у допомозі, а до інших карета швидкої не встигла вчасно.

За кермом дніпровської швидкої — «монополісти»

Тож, ми вирішили дослідити, як працює «швидка» у Дніпрі, які існують проблеми, коли можна розраховувати на допомогу після виклику 103 і хто за цим всім стоїть? І чи виправдовує себе ця система роботи?
Головне для «швидкої» — швидкість. Від кількох хвилин дуже часто залежить подальше життя пацієнта.
В обласному центрі існує єдине підприємство, яке надає послуги швидкої допомоги, саме у напрямку спеціалізованого транспорту. З 1999 року у Дніпрі діє КП «Автопідприємство санітарного транспорту» Дніпровської міської ради, створене на основі колишньої автобази управління охорони здоров’я.

Відповідно до штатного розкладу штат КП нараховує 750 працівників. Серед них 36,8 управлінців, 22 кадрові одиниці виробничо-лінійного персоналу та 691,2 робітників, із них 613, 2 – водії. У 2016 середня кількість працівників становила 624 чоловіка.

У тому ж таки штатному розкладі маємо інформацію про рухомий склад підприємства. На балансі КП – автівки, далеко не пов’язані з медициною. Крім традиційних для «швидкої» ГАЗів, УАЗів, чимало автомобілів високого класу – Тойота Камрі, Ніссан Максіма, Фольксваген Пассат і навіть Тойота Ленд Крузер.
Найвищий оклад у керівника підприємства – 15 950 грн., а найменше отримує слюсар – 2670 грн. Середня зарплатня по підприємству становить 5291 грн.
Близько 17 років незмінним керівником підприємства лишався Руслан Горгіладзе. За час свого керівництва директор не надто переймався умовами праці своїх працівників, про що в неофіційній розмові розповідають самі його колишні підлеглі. Стан автопарку теж залишає бажати кращого. Зате, судячи з декларації директора, особисті фінансові справи у нього непогані. Руслан володіє земельними ділянками загальною площею 2500 кв. м. та дачним будинком на 417,3 кв. м. в Обухівці. На його дружину Наталію Захарову також зареєстрована квартира площею 74,1 кв. м., земля – 1984 кв. м., і житловий будинок на 205,4 кв. м. Із транспортних засобів у сім’ї Горгіладзе є автомобіль TOYOTA PRADO. За 2016 рік Руслан Горгіладзе заробив 385 436 грн. Половина цієї суми — зарплатня директора КП (192 885 грн), а іншу половину він отримав від процентів за вкладами. Але більше всього багатством Руслан Нодарійович «козиряє» у графі «грошові активи». Їх у нього 90 627 доларів, 87 458 євро и 286 031 грн. За версією сайту dnepr.web2ua.com, він входив у ТОП-7 найзаможніших директорів КП Дніпра.

Реальна вартість медичних послуг під грифом «таємно». У чиїй кишені прибуток?

Дивимося далі. Фінансовий звіт КП за 2016 рік.

Цифри красномовно свідчать про те, що за 2016 рік КП «Автопідприємство санітарного транспорту» отримало дохід у сумі 97 455 000 грн.. Відповідно до штатного розкладу, в місяць на зарплатню штату підприємство витрачає 2 454 752 грн., а це 29 457 024 грн. на рік. Проте, відповідно до фінансового звіту, у минулому році витрати на оплату праці становили 42 221 000 грн.. Тож, понад 43% пішло лише на зарплатню працівникам. Зауважимо, оклади керівництва КП, тобто, директора та 5 його заступників викликала б заздрість у будь-якого головного лікаря медзакладу – щомісяця суми становлять 14 000, 15 000, а то й 16 000 тисяч грн.. І це лише «гола» ставка, без премій, заохочень та надбавок. Дуже просто підрахувати, скільки витрачає КП на утримання лише керівного складу — левова частка коштів йде на виплату зарплатні адміністрації.
Відповідно до фінансового звіту підприємства за минулий рік, матеріальні витрати становлять 35 262 000 грн.. До речі, фінансовий звіт КП нам вдалося отримати через офіційний запит. А на веб-сторінці Дніпровської міської ради у розділі відомостей про комунальні підприємства, як фінансовий звіт КП «Автопідприємство санітарного транспорту» опубліковано документ КЗ «Дніпропетровський ЦПМСД №2».

Це чиясь звичайна халатність чи бажання приховати реальну картину результатів роботи підприємства?
На думки про бажання приховати реальну картинку фінансового стану підприємства наших журналістів наштовхнув той факт, що і керівництво самого підприємства, і Департамент охорони здоров’я Дніпровської міської ради, яке курирує КП, вперто відмовляється надавати нам інформацію стосовно розрахунку тарифів. А від цього тарифу залежить, яку суму витрачають бюджетні комунальні заклади, тобто платники податків, а це – ми з вами.
Тричі ми зверталися з інформаційним запитом до Департаменту і тричі отримували відписки, що ця інформація не є власністю громадськості. Посилаючись на Закон, чиновники вміло приховують інформацію від громадськості.

Це відповідь за 29 травня. Далі — відповіді на 6 червня від керівника КП «Автопідприємство санітарного транспорту» та Департаменту охорони здоров’я ДМР.

Більш того, у телефонній розмові зі співробітником бухгалтерії Департаменту Ольгою Іванівною з’ясувалося, що керівник Департаменту наказ «Про зміну тарифів на користування автотранспортом КП «Автопідприємство санітарного транспорту» ДМР лікувально-профілактичними закладами підписав, а от перевірка розрахунків та доцільність їх нарахування Департаментом та його співробітниками не здійснювалася. Тобто, яку ціну розрахувало КП, таку ми з вами і заплатимо, навіть якщо раптом вона зросте у декілька разів. Виникає питання — не хочуть обґрунтувати алгоритм розрахунку? Не хочуть, бо ця інформація викличе додаткові запитання? Саме такий висновок зробили наші журналісти. Крім того, взагалі незрозуміло, чому Департамент втручається у фінансову діяльність КП, якщо воно самостійно веде комерційну діяльність, як зазначено у відповідях посадових осіб Комунального підприємства.
Вивчаємо фінансово-господарську діяльність всередині КП. За 2016 рік, відповідно до аналітики системи BI.PROZORRO підприємство здійснило 307 тендерних закупівель.

Більше 40% з них – закупівля транспортного обладнання та допоміжного приладдя до нього. Загальна сума, витрачена на придбання обладнання та деталей для рухомого складу КП становить 12 831 028,31 грн.
Цікавий факт, що майже 16% із всіх закупівель — це придбання запчастин для ремонту авто у підприємця Єфімової Юлії. Ще 2 роки тому її бізнесом був інтернет-магазин одягу та взуття.

До речі, навіть неозброєним оком видно, що ФОП Єфімова є найбільшим постачальником товарів для КП, навіть у порівнянні з крупними офіційними дилерами. І, відповідно, через руки цієї бізнес-леді «пройшли» гроші підприємства у сумі 2 027 302,47 грн..
Якщо аналізувати самі закупівлі, то чимало випадків, коли при пропозиціях інших учасників тендеру з меншою ціною, переможцем ставала та ж Єфімова. І це, враховуючи, що критерій відбору – 100% вартість товару.

Складається враження, що гроші, які можна було б витратити на поліпшення автомобільного парку, придбання нових одиниць рухомого складу, пішли на чиїсь корисливі цілі. При цьому у згаданому випадку, закуплялися запчастини на ремонт автомобіля, якому більше 20 років і він не задіяний у системі надання саме невідкладної допомоги. В той самий час, карети «швидкої», які щодня виїжджають на чергування, потребують щоденного ремонту, адже машини теж далеко не нові. Наочно факт нераціональних витрат.
Проте, на останній сесії депутат Артем Хмельников підняв питання про підвищення статутного фонду КП на 12 млн, аби придбати 5 новеньких авто для швидкої допомоги. Директор Департаменту охорони здоров’я населення Дніпровської міської ради Андрій Бабський у своєму виступі перед народними обранцями підтвердив, що КП фінансова допомога потрібна. Більшість, а це 54 депутати підтримали запит Хмельникова. Тепер у КП буде 5 автівок, а гроші можна витрачати і далі на «золоті» запчастини.
В той же час 133 000 000 грн. з коштів фонду охорони навколишнього природного середовища обласного бюджету піде на придбання спецтехніки для санітарного очищення та благоустрою населених пунктів. За ці гроші можна було б придбати приблизно 60 новеньких машин «швидкої» та підсилити автопарк КЗ «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф». До того ж, на пару років можна забути про витрати на ремонт.
Наводимо ще один приклад «незрозумілих» стосунків між КП та бюджетними медичними закладами. Відповідно до інформаційного листа директора КП Ткачука С.С., 5 років назад, КП отримало від лікувальних закладів області у безоплатне користування 12 автівок «швидкої» у занедбаному стані. Підприємство витратило кошти на їх ремонт, а тепер надає їх для перевезень пацієнтів тим же лікарням, проте вже на комерційній основі. Де тут здоровий глузд?

Ще один факт нераціонального використання спеціальних автомобілей, на який у ході журналістського розслідування звернули увагу наші журналісти і зафіксували на фотокамеру.
Перший – медичний автомобіль з водієм добрих пів дня чекає на свого шефа під будівлею, де проходить нарада керівників медзакладів. А в той час дільничні лікарі намотують кілометри містом, обходячи пацієнтів.

Інший випадок. 7:15 ранку, вул. Передова у районі заправки «ОККО». Водій їде один у напрямку міста. Що він там робить, уже пройшов медогляд? Проситься висновок – авто «ночувало» у водія вдома і зараз він прямує за ВІП-персоною, аби доставити її на роботу.

Коли наші чиновники позбудуться «панських замашок» і відмовляться від звички використовувати службовий транспорт у власних цілях? Такі факти можливі лише на теренах нашої країни з, як кажуть, «совковими» традиціями.
Чим більше аналізуємо інформації, тим більше виникає запитань. По суті, роль КП у наданні спеціалізованого транспорту та водіїв. Згідно з КВЕД, це транспортні послуги, тоді як КП працює за КВЕДом 86.90 ( інша діяльність у сфері медичних послуг). Проте, як показують документи трансакцій між самим КП та медичними закладами, яким воно надає послуги, мова йде саме про автопослуги. Ці документи оприлюднені на офіційному порталі Edata.

Більш того, у підприємства є ліцензія на здійснення медичної практики серія АЕ №571775 від 11 грудня 2014 року. Питання – яку медичну практику здійснює КП? В реальності це звичайне автотранспортне підприємство, яке повинне надавати медичним закладам наявний транспорт і фінансуватися з бюджету. Як це було до його реформування у 1999 році. Звичайна, проста схема. Для порівняння, у столиці за таким же принципом діє КО «Київмедспецтранс», тобто надає транспортні послуги медичним закладам. Проте, ліцензію має не на медичну практику, як КП «Автопідприємство санітарного транспорту», а на транспортні перевезення. І надає, відповідно, транспортні послуги. Це видно з документів перевірок організації.

Безплатна медицина – міф чи реальність?

Сьогодні, відповідно до Статуту, КП має заробляти кошти і приносити прибуток у міський бюджет. Якщо КП надає транспорт бюджетним медичним закладам, то і так звані «прибутки» КП отримує від лікарень, які фінансуються за рахунок міського та обласного бюджетів.
Відповідно до Конституції України сьогодні кожен має право на безплатну медицину. Про це ж йдеться і в проектах законів про медичну реформу. Комунальні заклади медичної галузі отримують фінансування з бюджету і надають громадянам безкоштовні послуги. Тож, КП, яке надає громадянам медичні послуги, теж не може заробляти кошти, бо послуги мають бути безплатні. Проте, лікувальні заклади, які співпрацюють з КП, з того ж бюджету платять на його рахунки за транспорт. КП, відповідно до Статуту, заробляє таким чином кошти і в кінці року гордо рапортує про отримання прибутку. Хоча виглядає це, як тупе перекладання з однієї бюджетної кишені в іншу.
Крім того, комунальне транспортне підприємство, без якого медичні заклади не можуть надавати людям послуги з невідкладної допомоги, — це додаткові витрати на зарплатню керівництву КП та неефективне використання коштів, пов’язане із закупівлями.
У цьому році КП «Автопідприємство санітарного транспорту» ДМР очолив новий директор Станіслав Ткачук. Порівняно з колишнім керівником, персона скромна, декларує орендовану квартиру, вклад на 11 000 доларів та прибутки, отримані від зарплатні за місцем роботи у 247 009 грн. Ні земельних ділянок, ні дачних будинків, ні авто. Поки що, відповідно до фінплану, оклади у керівництва лишилися незмінні, як і незмінна кількість управлінців підприємства. Тобто, поки що можна розраховувати на роботу КП за звичною схемою. Подивимося і порівняємо статки Ткачука після року роботи на посаді керівника КП.
І поки керівництво міста та області з’ясовує, хто головний, звичайним громадянам залишається лише чекати на прозорість роботи посадовців у питанні бюджетних витрат та наданні якісних медичних послуг, як того обіцяє медреформа.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Опублікувати:

Залишити Коментар